وزارت صمت نظرسنجی خود از طرحهای عرضه محصولات داخلی را منتشر کرد. در این نظرسنجی سوالاتی درباره شاخصهایی همچون کنترل قیمت خودرو یا موعد تحویل و... مطرح شده است و مخاطبان با چهار گزینه سامانه یکپارچه، قرعهکشی، عرضه در بورس و در نهایت گزینه هیچکدام به آنها پاسخ دادهاند.
سازمان خصوصیسازی فهرست ۳۰۴ شرکت مشمول واگذاری در سال ۱۴۰۲ را منتشر کرده است. نام ایرانخودرو و سایپا نیز در این لیست قرار دارد. هرچند هنوز نحوه قیمتگذاری خودرو و همچنین سهامهای تودلی خودروسازان بلاتکلیف مانده، بااینحال دولت همچون سالهای گذشته واگذاری سهام خودروسازان را در دستور کار قرار داده است.
با نظر موافق هیات عالی نظارت بر سیاستهای کلی نظام، واردات خودروهای کارکرده از آخرین خوان قانونی نیز گذشت و حالا نوبت دولت است که این پروژه را وارد فاز اجرایی کند. پیش از این هیات نظارت ورود کارکردهها را مغایرحمایت از تولید ملی خوانده بود؛ اما حالا به گفته برخی از اعضای این هیات، بهدلیل اوضاع نامناسب بازار و ناتوانی تولیدکنندگان داخلی، ورود این نوع خودروها مجاز اعلام شده است. پیشبینی میشود مسیر ورود کارکردهها در صورت اجرای قانون باز شود.
درحالی که یکهفته از تصویب کلیات لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی میگذرد، مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی، به بررسی حوزه صنعت در این لایحه پرداخته است. بر این اساس «خودرو» بهعنوان صنعتی پیشرو در لایحه دولت بسیار کمرنگ دیده شده و این در شرایطی است که بازوی پژوهشی مجلس در مورد این صنعت پیشنهادهایی به دولت داده است.
در حالی که تعدادی خودروی لوکس منتسب به بازیکنان تیم ملی فوتبال در آستانه ترخیص از گمرک قرار دارد، روند کلی واردات خودرو پس از ۱۴ماه از لغو ممنوعیت ورود خارجیها بسیار کند پیش میرود و تاکنون خودرویی تحویل متقاضیان نشده است. از سوی دیگر پیشبینی میشود مجوز واردات خاص به فوتبالیستها سرمنشأ دومینوی اعطای رانت خودروهای ممنوعه باشد.
گزارش وزارت صمت از رشد تولید ماهانه و فصلی خودروی سواری تا پایان خردادماه ۱۴۰۲ حکایت دارد. آنچه مشخص است تامین نقدینگی خودروسازان به واسطه افزایش قیمت کارخانهای و همچنین پیشفروش در سامانه یکپارچه در این زمینه بسیار موثر بوده است. بر این اساس اگر چه تولید رشد محسوسی به خود میبیند، اما واردات خودرو در سه ماه بهار کارنامه قابل توجهی نداشته است.
حدود چهار ماه از آخرین عرضه خودروهای سواری در بورس کالا میگذرد، بااینحال هنوز مشخص نیست سرنوشت «خودروی بورسی» چه خواهد شد و آیا این مدل برای همیشه کنار گذاشته میشود یا بار دیگر امتحان خواهد شد.
صنعت خودروی کشور در طول سال های گذشته از مسائل انباشته شدهای رنج میبرد، اما تقریبا دو سالی است که با توجه به برنامه ریزی های مختلف در راستای تنظیم این بازار شرایط به سمت مطلوب پیش رفته و هم اکنون شاهد کنترل قیمت ها در بازار آزاد هستیم.
در حالی که خودروسازان بخش خصوصی هنوز مصوبه شورای رقابت مبنی بر کاهش قیمت محصولات تولیدی را اجرا نکردهاند، گفته میشود پشت پرده، توافقاتی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و مونتاژکاران بابت اصلاح قیمت انجام شده است. یکی از دلایل صحت خبر این توافق پنهانی، حضور مونتاژیها در مرحله دوم فروش یکپارچه است. با این حال بازگشت قیمتها به مرور زمان انجام خواهد شد.
بعد از اوجگیری دپوی خودرو در فروردینماه سال جاری، در دومین ماه بهاری روند نزولی دپوی محصولات توسط خودروسازان آغاز شد. طبق گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی خودروسازان از فروردینماه با وجود رشد تولید، به دلایل استراتژیک اقدام به فروش محصولات خود نکردند که این موضوع به تشدید دپوی خودرو در ابتدای سال منجر شد.
حضور خودرویی چین در ایران و عربستان سعودی، متفاوت از یکدیگر در حال حرکت است؛ بهطوریکه در یک کشور مبنای فعالیت، مونتاژ و فروش خودرو بدون انتقال فناوری است و در کشوری دیگر با نگاه به آینده، تولید محصولات برقی و خودروهایی با فناوری جدید در دستور کار است. عربستان با حمایت از سرمایهگذاری خارجی به دور از هیجانات سیاسی مسیر توسعه برقیها را فراهم کرده است.
نمایندگان خانه ملت روز گذشته در صحن علنی مجلس به وزیر پیشنهادی صمت رای اعتماد دادند تا وی بعد از سیدرضا فاطمیامین، سکاندار وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت شود.
شامخ اردیبهشتماه گروه وسایل نقلیه و قطعات وابسته، نشان از نگاه مثبت خودروسازان به وضعیت تولید و فروش خودرو در این ماه دارد. شامخ ماه دوم سال جاری، در شرایطی از سوی اتاق بازرگانی ایران منتشر شد که بیشتر فاکتورهای مورد بررسی در صنعت خودرو با رشد همراه بوده است.