بهنظر میرسید دوئل شورای رقابت و وزارت صمت بر سر اعلام قیمتهای جدید خودرو، چهارشنبه بعدازظهر به پایان برسد اما معاون اول رئیسجمهور ظهر پنجشنبه مصوبه مربوطه را وتو کرد و از شورای رقابت خواست قیمتها را تعدیل کند.
در حالی موضوع افزایش قیمت کارخانهای خودروهای داخلی از حدودا دو ماه پیش مطرح و طبق اعلام شورای رقابت لیست نهایی قیمتها نیز در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته که مسوولیت سنگین این ماجرا (افزایش قیمت خودرو در مبدا)، سبب تاخیر در اعلام نرخهای جدید شده است.
آمار منتشره از تولید سه خودروساز بزرگ کشور در ۱۲ماهه سال گذشته از رشد ۲۴درصدی خودرو سواری حکایت دارد. اما آخرین ماه سال ۱۴۰۱، ماه خوبی برای خودروسازان نبود و آنها در این ماه با افت ۲۵درصدی تولید نسبت به بهمن مواجه بودند.
در شرایطی که سال جدید با شعار «مهار تورم و رشد تولید» آغاز شده است، صنعت و بازار خودرو طی چهارسال گذشته تورم بیسابقهای را تجربه کردهاند. تحریم و به دنبال آن رشد نرخ ارز و افزایش هزینههای تولید از یکسو و ناکارآمدی خودروسازان از سوی دیگر تورم بیسابقهای را در صنعت و بازار خودرو کلید زد. کارشناسان دو شرط اصلی مهار تورم خودرو را معرفی کردند.
روزهای پایانی سال گذشته روزهای شلوغی برای صنعت و بازار خودروی کشور بود. وعدهها و پروژههای خودرویی در شرایطی به ماههای پایانی سال موکول شد که سیاستگذار اصرار بر انجام و تکمیل آنها در روزهای مانده به آخر سال داشت. ثبتنام در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو و همچنین تحویل خودروهای وارداتی به ثبتنامکنندگان از جمله پروژههای ناتمام سال۱۴۰۱ بود.
پس از دو بار بدعهدی در عرضه ۵۰۰هزار دستگاه خودروی داخلی، از امروز در شرایطی فرآیند ابر طرح فروش خودرو آغاز خواهد شد که سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان هنوز لیست جدید قیمت خودروها را اعلام نکرده است.
کف و سقف قیمت خودرو به چه میزان خواهد بود؟ این سوال از آن جهت مطرح است که قرار است تا پیش از اجرای ابرطرح عرضه خودرو در هفته جاری، قیمتهای جدید بعد از گذشت یکسال و سه ماه از آخرین قیمتگذاری اعلام شود.
کف و سقف قیمت خودرو به چه میزان خواهد بود؟ این سوال از آن جهت مطرح است که قرار است تا پیش از اجرای ابرطرح عرضه خودرو در هفته جاری، قیمتهای جدید بعد از گذشت یکسال و سه ماه از آخرین قیمتگذاری اعلام شود.
بنا بر اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، این هفته قرار است بزرگترین فروش تاریخ خودروسازی ایران به اجرا دربیاید، ابرطرح فروشی که چرایی و اهداف پشت پرده آن برای افکار عمومی به یک علامت سوال بزرگ تبدیل شده است
طی سالهای گذشته فروش جهانی خودرو به شدت تحتتاثیر همهگیری کرونا قرار گرفت؛ به اعتماد بازار لطمه وارد شد و خریداران محتاط ماندند. با این حال، حتی در زمانی که محدودیتهای مرتبط با همهگیری رفع شد، تغییر محسوسی در رفتار مصرفکنندگان به وجود نیامد.
فرمان خودرویی رئیسجمهور در حالی به یکسالگی خود رسید که مرور بندهای هشتگانه آن نشان میدهد بیشتر دستورات ابراهیم رئیسی یا محقق نشده یا به شکلی ناقص با درصدی اندک به اجرا درآمده است. اسفند سال گذشته بود که ابراهیم رئیسی به پارکینگهای مملو از محصولات ناقص ایرانخودرو رفت و همان جا فرمانی هشتمادهای را برای صنعت و بازار خودروی کشور صادر کرد.
گویا تلاش خودروسازان برای لغو عرضه ۷۰درصد از ظرفیت فروششان در قالب طرحهای تکلیفی مجلس شورای اسلامی، جواب داده، چه آنکه در مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی صحبت از عرضه تمام خودروهای تولید داخل در بستر بورس کالا به میان آمده است.
سال آینده فروش خودرو در بورس کالا انجام خواهد شد یا سامانه یکپارچه تخصیص خودرو؟ قیمت محصولات تولیدی و وارداتی چگونه کشف خواهد شد، در بورس کالا یا توسط شورای رقابت؟ سوالات مذکور در شرایطی مطرح است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به لایحه بودجه، تصویری مبهم و متضاد با سیاستهای دولت، از خودروی۱۴۰۲ ارائه کردهاند.
درحالی که کمتر از یکماه به پایان سال باقی مانده است و میزان تولید خودرو فاصله قابلتوجهی با هدفگذاری تولید یکمیلیون و ۶۰۰هزار دستگاه اعلامشده از سوی وزارت صمت دارد، حالا این وزارتخانه هدفگذاری جدیدی را برای سال ۱۴۰۲ اعلام کرده است.