Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

نقشه راه جدید اسقاط خودرو

دوشنبه | ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۰۸:۰۹ | کد خبر: CP- ۲۱۷۱۵ | سرویس: اخبار داخلی
کارپرس:
دستورالعمل اسقاط خودرو‌های فرسوده جهت‌ واردات و تولید انواع خودرو موضوع ماده (۱۰) قانون ساماندهی‌ صنعت‌ خودرو ابلاغ شد.
به گزارش خودروپرس، در این دستورالعمل آمده که خودروهای بالای ۱۰ سال که به سن فرسودگی نرسیده‌اند، اگر از نظر ایمنی یا آلایندگی طی دو بار متوالی قادر به اخذ گواهی معاینه فنی نشوند، مالک وسیله نقلیه می‌تواند نسبت به اسقاط وسیله نقلیه خود اقدام کند. البته این گروه از خودروها در اولویت پرداخت تسهیلات قرار نخواهند گرفت. در بخشی دیگر از این دستورالعمل تاکید شده «سن فرسودگی اتوبوس‌های درون‌شهری مشروط به بازآمد (اورهال) و اخذ تاییدیه‌های مربوط به ایمنی و زیست‌محیطی از سازمان‌های ذی‌ربط تا ۵ سال قابل افزایش خواهد بود».

طبق دستوالعمل موردنظر، دارندگان خودروهایی که علی‌رغم ایجاد شرایط لازم و اعطای تسهیلات توسط سامانه، نسبت به خروج خودروی فرسوده خود از ناوگان حمل‌ونقل اقدام نکنند، با ممنوعیت تردد و سایر محدودیت‌های موضوع ماده (۸) قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶ مواجه می‌شوند. همچنین تردد خودروها پس از رسیدن به سن فرسودگی در کلان‌شهرها با رعایت شرایط مندرج در آیین‌نامه ممنوع است و پلیس راهور فراجا موظف است نسبت به تخصیص شماره (کد) جریمه خودروهای فرسوده به تمامی دوربین‌های نظارتی اقدام کند. نقل‌و‌انتقال و تعویض پلاک خودروها به کلانشهرها نیز پس از رسیدن به سن فرسودگی ممنوع است. اما در دستورالعمل ابلاغی آمده که تولیدکنندگان خودرو موظفند به صورت ماهانه درخواست گواهی اسقاط خود را از همان گروه خودرویی برابر با یک‌چهارم تیراژ در سامانه درج کنند.

در صورتی که میزان تولید گواهی اسقاط در گروه کاربری به میزان نیاز تولیدکنندگان نباشد، وزارت صمت با تایید سازمان حفاظت محیط زیست و با توجه به میزان عرضه و تقاضای گواهی در هر گروه کاربری، مجاز به ادغام گروه‌های کاربری یا صدور مجوز استفاده تولیدکنندگان از سایر گروه‌های کاربری مطابق مندرج در آیین‌نامه خواهد بود.

اما هرگونه استفاده و نگهداری از خودروهای فرسوده دولتی، فروش و واگذاری آنها در تمامی دستگاه‌های دولتی، دو سال پس از لازم‌الاجرا شدن این آیین‌نامه ممنوع است و بدون استفاده از تسهیلات دولتی از رده خارج می‌شوند. خودروهای تولیدی تمام‌برقی از ارائه گواهی اسقاط یا تعهدات مالی مرتبط معاف هستند اما واردکنندگان این خودروها موظفند به ازای واردات هر هشت دستگاه خودرو، گواهی اسقاط یک دستگاه از همان گروه خودرویی را ارائه کنند.

از طرفی، تولیدکنندگان خودروهای ترکیبی (هیبریدی) کامل، موظفند به ازای تولید هر شش دستگاه خودرو، گواهی اسقاط یک دستگاه خودرو از همان گروه خودرویی را ارائه کنند. واردکنندگان خودروهای ترکیبی (هیبریدی) کامل نیز موظفند به ازای واردات هر سه دستگاه خودرو، گواهی اسقاط یک دستگاه خودرو از همان گروه را ارائه کنند.طبق این دستورالعمل، واردات و شماره‌گذاری خودروهای تمام برقی و ترکیبی (هیبریدی) کامل وارداتی که به منظور کاربری اختصاصی حمل‌ونقل عمومی به تشخیص وزارت کشور وارد می‌شوند، معاف از اسقاط خودروهای فرسوده است.

 وزارت صمت مکلف است ظرف سه ماه تمامی زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری لازم برای ایجاد سامانه را فراهم و اعلام عمومی کند. این وزارتخانه همچنین به منظور تمرکززدایی و پیشگیری از تخلفات صدور گواهی اسقاط، باید دسترسی کامل خدمات اینترنتی (وب سرویس) به سامانه را برای دستگاه‌های اجرایی مربوطه از جمله پلیس راهور فراجا، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت راه ‌و شهرسازی ایجاد کند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

نقشه راه جدید اسقاط خودرو

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است