در هیچ دولتی به اندازه دولت سیزدهم شاهد وعدههای خودرویی نبودیم. در این بین واردات کارکردهها بیش از دیگر قولوقرارهای دولت، بزرگ و عجیب به نظر میرسید. این سوال از ابتدا مطرح بود که وقتی اراده و ارزی برای واردات خودروهای نو وجود ندارد، چطور دولت طرح واردات کارکردهها را به مجلس ارسال کرده است.
با اعلام رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل، احتمال دارد قیمت گواهی اسقاط خودروهای فرسوده تغییر کند و علاوه بر آن، قرار است در ماده ۱۰قانون ساماندهی صنعت خودرو (مربوط به خودروهای فرسوده) نیز اصلاحاتی طی سال جاری انجام شود
مقایسه آمار تولید و فروش سه خودروساز بزرگ کشور در سامانه کدال، حاکی از آن است که آنها در سال ۱۴۰۲ تقریبا هرچه را تولید کردهاند به فروش رساندهاند و حتی به میزان محدودی از انبار خود را نیز خالی کردهاند
مدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت گفت: ۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شده که در سه ماه آینده ۸ تا ۱۰ هزار خودروهای برقی در معرض واگذاری قرار میگیرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بار دیگر گفتههای خود مبنی بر وجود ۵۰هزار دستگاه خودرو در گمرکات کشور را تکرار کرد، اما به این پرسش که چرا خودروها ترخیص نمیشوند، پاسخی نداد.
بر اساس احکام مالیاتی بودجه سال ۱۴۰۳، خودروهای بالای ۳میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان نسبت به مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ یکدرصد میشوند
بعد از اتمام مهلت قانونی استانداردهای ۸۵گانه خودرو، حالا سازمان ملی استاندارد از تدوین استانداردهای ۱۲۰گانه خبر میدهد. هفت سال از صدور فرمان استانداردهای ۸۵گانه میگذرد. این در شرایطی است که بهدلیل قیمتگذاری دستوری و نبود رقابت، استانداردهای مذکور اجرایی نشد.
تقاضای واقعی خودرو در کشور به چه میزان است؟ این پرسشی است که با توجه به رشد تقاضای ناشی از سفتهبازی در بازار خودروی کشور، پاسخ دادن به آن سخت به نظر میرسد.
مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به اینکه هرچند کمی با تاخیر اما دو خودروساز بزرگ هم به این سامانه پیوستند، تاکید کرد که با ورود شرکتهای خودرویی به این سامانه، در حقیقت شناسه خدمات پس از فروش را برای تولید یا واردات خود تشکیل دادهاند که گامی مثبت در جهت شفافیتِ ارائه بهتر خدمات به مصرفکنندگان است.
آمار منتشره توسط سازمان توسعه تجارت نشان میدهد که ارز تخصیصیافته برای واردات قطعات خودروهای مونتاژی در بهمنماه با رشد ۷درصدی نسبت به دیماه همراه بوده است
طبق اعلام رئیس کل گمرک ایران، واردات حوزه خودرو بعد از شمش طلا بیشترین رشد ارزبری را در سال ۱۴۰۲ داشته است. آنطور که محمد رضوانیفر اعلام کرده، ارزش واردات تراکتور در سال گذشته با ۹۳درصد رشد همراه بوده و واردات قطعات منفصله نیز رشدی معادل ۷۸درصد از نظر ارزشی داشته است.
مطابق اعلام سخنگوی اقتصادی دولت، ۲۰هزار دستگاه خودرو در آستانه ورود به گمرکات کشور قرار دارند. احسان خاندوزی با اعلام این خبر گفته که در سال گذشته نیز ۱۷هزار و ۳۰ دستگاه خودرو وارد گمرکات کشور شد.
دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با همکاری دفتر اقتصادی در گزارشی با عنوان «بررسی مسئله قیمت گذاری خودرو در ایران» اظهار داشت: صنعت خودرو در ایران از مشکلات ساختاری اقتصادی-سیاسی عمیقی رنج میبرد؛ بهطوریکه برای اصلاح این صنعت علاوهبر اصلاح اساسی این ساختار معیوب، باید ابعاد تأثیرگذار دیگری ازجمله قیمتگذاری و نحوه فروش، راهبرد حمایت از صنعت خودرو، الگوی توسعه فناوری، رقابت در بازارهای داخلی و جهانی، ایمنی و کیفیت، اسقاط، آلایندگی و مصرف سوخت، حکمرانی شرکتی و نحوه تأمین مالی نیز اصلاح و تعیین تکلیف شود.
سازمان بینالمللی وسایل نقلیه موتوری تولید خودرو در ایران را در سال ۲۰۲۳ اعلام کرده است که یک میلیون و ۱۸۸ هزار و ۴۷۱ خودرو بود که نسبت به یک میلیون و ۶۴ هزار و ۲۱۵ خودرو سال قبل از آن، رشد ۱۲ درصدی داشته است