Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

خودرویی برای عرضه در بورس وجود ندارد

دوشنبه | ۱۴۰۳/۰۳/۲۱ - ۰۷:۵۱ | کد خبر: CP- ۲۱۷۶۵ | سرویس: اخبار بین الملل
کارپرس:
آیا چشم‌اندازی برای ورود دوباره خودرو به بورس کالا وجود دارد؟ هرچند با توجه به پیش‌فروش خودروهای سال جاری و همچنین عقب ماندن خودروسازها از تعهداتشان، این امر بعید به نظر می‌رسد؛ با‌این‌حال مسیر فروش خودرو در بورس کالا می‌تواند میان‌بری برای اصلاح قیمت‌ها باشد.
به گزارش خودروپرس، تا دو سال پیش که برخی خودرو‌ها در بورس عرضه می‌شدند و به فروش می‌رسیدند، قیمتی بین کارخانه و بازار داشتند که همین امر تقاضا برای خرید از این مسیر را افزایش می‌داد. اما مخالفت شورای رقابت مانع از ادامه این نوع عرضه شد. حالا رئیس اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران سازمان بورس بر بازگشت خودرو به بورس تاکید کرده است.

وی با اشاره به اینکه با عرضه در بورس دست دلال از بازار خودرو کوتاه می‌شود، عنوان کرده که طبیعتا دو خودروساز، خودرویی برای عرضه در بورس کالا ندارند و عرضه خودرو در بورس به سمت خودروهای خارج از سامانه یکپارچه و خودروهای مونتاژی می‌رود. امیر طایفه ابراهیمی درباره احتمال عرضه دوباره خودرو در بورس و اینکه تمام محصولات ١۴٠٣ دو خودروساز پیش‌فروش شده، اظهار کرد: اگر برنامه‌ای در سامانه یکپارچه دیده شده باشد که مشمول تمام تولیدات ١۴٠٣ باشد. طبیعتا دو خودروساز، خودرویی برای عرضه در بورس کالا ندارند و عرضه خودرو در بورس به سمت خودروهای خارج از سامانه یکپارچه و خودروهای مونتاژی می‌رود.

وی که با خبرگزاری ایکنا گفت‌وگو کرد، با اشاره به مخالفت‌های شورای رقابت درباره عرضه خودرو در بورس گفت: بحث مطرح‌شده صرفا عرضه خودرو در بورس نیست؛ موضوع مهم این است که بتوانیم سیاست قیمت‌‌گذاری دستوری را از صنعت خودرو برداریم یا اینکه اگر قرار بر قیمت‌گذاری دستوری است، این قیمت‌‌گذاری بر مبنای تورم جاری صورت بگیرد و تعیین قیمت‌ها با لحاظ تورم‌های گذشته برای بازه‌های زمانی بلندمدت صحیح نیست.

رئیس اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران با بیان اینکه قیمت‌گذاری خودرو باید بر مبنای شاخص‌های تورمی روز محاسبه شود، ادامه داد: احتساب قیمت با تورم روز یا اینکه خودروها بخواهند مانند دوره قبل از سال ٩۶ با قیمت حاشیه بازار عرضه شوند،‌ می‌تواند ثمرات خوبی برای صنعت خودرو به همراه داشته باشد که البته فعلا در این باره تصمیم‌گیری نشده‌ است.

طایفه ابراهیمی درباره تفاوت کشف قیمت در بورس کالا با شورای رقابت اظهار کرد: قیمتی که شورای رقابت اعلام می‌کند بر مبنای پارامترهای تورمی است که در گذشته اتفاق افتاده و با فاصله زمانی ۶ ماه تا یک سال تاخیر این داده‌ها را بررسی و افزایش قیمت را محاسبه می‌کند. در‌حالی‌که در این مدت یک افزایش قیمتی در نهاده‌های تولید خودرو رخ داده است، پس از این مدل قیمت‌گذاری قرار بر این شد که قیمت‌گذاری هر سه ماه یک بار انجام شود اما در بازه یک‌ساله این قیمت‌گذاری انجام نشد و همین منجر به ایجاد زیان برای شرکت‌های خودروسازی می‌شود. وی افزود: بورس کالا برای قیمت‌گذاری یکی از مکانیسم‌هایی که استفاده می‌کند، این است که بهای قیمت تمام‌شده به اضافه یک سود معقول بین ٢٠ تا ٣٠درصد را در نظر می‌گیرد و پس از آن، مکانیسم عرضه و تقاضا را به بازار می‌سپارد و این مکانیسم باعث می‌شد که خودرو با قیمت زیر حاشیه بازار به فروش برسد.

 طایفه ابراهیمی با بیان اینکه تجربه ٧٠هزار دستگاه خودرو در بورس را داریم، گفت: ۵٣هزار دستگاه از خودروهای ایران‌خودرو در بورس عرضه شد که حدود ٨درصد تیراژ این شرکت محسوب می‌شود. هر چند تعداد قابل‌توجه نبود، اما این مسیر قیمت‌گذاری باعث می‌شد که شرکت‌های خودروساز دیگر به ازای هر خودرو زیان تولید نکنند و در نقطه سر‌به‌سر فعالیت کنند یا بعضا سودآوری داشته باشند. رئیس اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران تاکید کرد: موضوع مهم این است که با عرضه در بورس یا عرضه با قیمت حاشیه بازار دست دلال از بازار خودرو کوتاه می‌شود.



منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

خودرویی برای عرضه در بورس وجود ندارد

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است