مطابق اعلام سخنگوی اقتصادی دولت، ۲۰هزار دستگاه خودرو در آستانه ورود به گمرکات کشور قرار دارند. احسان خاندوزی با اعلام این خبر گفته که در سال گذشته نیز ۱۷هزار و ۳۰ دستگاه خودرو وارد گمرکات کشور شد.
دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با همکاری دفتر اقتصادی در گزارشی با عنوان «بررسی مسئله قیمت گذاری خودرو در ایران» اظهار داشت: صنعت خودرو در ایران از مشکلات ساختاری اقتصادی-سیاسی عمیقی رنج میبرد؛ بهطوریکه برای اصلاح این صنعت علاوهبر اصلاح اساسی این ساختار معیوب، باید ابعاد تأثیرگذار دیگری ازجمله قیمتگذاری و نحوه فروش، راهبرد حمایت از صنعت خودرو، الگوی توسعه فناوری، رقابت در بازارهای داخلی و جهانی، ایمنی و کیفیت، اسقاط، آلایندگی و مصرف سوخت، حکمرانی شرکتی و نحوه تأمین مالی نیز اصلاح و تعیین تکلیف شود.
سازمان بینالمللی وسایل نقلیه موتوری تولید خودرو در ایران را در سال ۲۰۲۳ اعلام کرده است که یک میلیون و ۱۸۸ هزار و ۴۷۱ خودرو بود که نسبت به یک میلیون و ۶۴ هزار و ۲۱۵ خودرو سال قبل از آن، رشد ۱۲ درصدی داشته است
آییننامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو مربوط به اسقاط خودروهای فرسوده از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده که براساس آن، سن فرسودگی انواع خودروها ۱۰ تا ۲۵ سال به تفکیک نوع خودروها مشخص شده است.
در حالی که سال آینده تولید خودروهای جدید با قیمت واقعی میتواند برگ برنده خودروسازی کشور باشد، اما هنوز اجماعی برای خروج قطعی محصولات قدیمی و پرتیراژ به وجود نیامده است.
با شروع تعطیلات نوروزی نگرانیها در مورد بروز تلفات جانی تصادفات رانندگی نیز اوج گرفته است. تا جایی که به گفته رئیس پلیس راهور ناجا پیش از شروع رسمی تعطیلات و تنها طی دو روز گذشته ۷۴ نفر جان خود را بر اثر سوانح رانندگی از دست داده و هزار و ۷۱۷ نفر نیز مجروح شدهاند.
بازار خودرو در سال جاری تحت تاثیر نرخ ارز، رخدادهای منطقهای و واردات خودرو با افت و خیز قیمتی همراه بوده است. این در شرایطی است که رد پای قیمتگذاری دستوری را میتوان در دو قله قیمتی سال۱۴۰۲ به وضوح مشاهده کرد.
آمارهای منتشرشده در سامانه کدال از کمفروشی برخی خودروسازان در دی و بهمن ماه سال جاری نسبت به تولید حکایت دارد. کمفروشی یک دلیل روشن دارد و آن امیدواری به عرضه خودرو در سال آینده با قیمت واقعی است؛ رویهای که در سالهای گذشته نیز تکرار شده است.
صنعت و بازار خودروی ایران در سال آینده چه سمتوسویی خواهد داشت؟ با وجود چالشهایی مانند تحریم و قیمتگذاری دستوری، آیا تولید روندی رو به رشد به خود خواهد گرفت؟ آیا سیاستگذار مجوز افزایش قیمت کارخانهای خودروها را صادر میکند؟ آیا ثبتنامکنندگان در سامانه یکپارچه، خودروهای خود را بهموقع تحویل خواهند گرفت؟ چه سرنوشتی در انتظار سهام خودروسازان، بهخصوص سهام تودلی آنها با توجه به اولتیماتوم سازمان بورس است
شامخ وسایل نقلیه و قطعات وابسته در بهمنماه از خروج رکودی زنجیره خودروسازی کشور حکایت دارد. بر این اساس بیشتر فاکتورهای خودرو در این شاخص اقتصادی با رشد همراه بودهاند، و حتی فعالان این حوزه در مقایسه با دیماه، امید بیشتری نسبت به آینده تولید دارند.
خودروسازی ایران طی یک دهه گذشته در زیان غوطهور شده، بااینحال صنایع تامینکننده نهادههای تولید در این صنعت، روزگار پرسودی را میگذرانند، موضوعی که به نظر میرسد بیش از هر مسالهای با تفاوت سیاست قیمتگذاری در این بخشها ارتباط دارد.
خودروهای هوشمند و الکتریکی، حجم عظیمی از دادههای حساس در مورد رانندگان و اطلاعات شخصی و بیومتریک مربوط به آنها مانند اثر انگشت، چشمها و صورت را جمعآوری میکنند و خطر امنیتی بزرگ این خودروها، این است که مشخص نیست چه کسی به این نوع اطلاعات در مقیاس بزرگ، دسترسی دارد.